W Tarnowie miała miejsce znacząca transformacja komunikacji miejskiej, gdyż 21 listopada na ulice miasta wyjechały pierwsze autobusy elektryczne. Z początkiem wdrożenia, mieszkańcy mogą korzystać z szesnastu nowoczesnych pojazdów, a docelowo ich liczba wzrośnie do dwudziestu. Kolejne autobusy mają pojawić się w nadchodzących dniach i na początku 2026 roku.
Nowoczesne pojazdy dla komfortu i ekologii
Autobusy, które wzmocniły tabor MPK w Tarnowie, to dwunastometrowe modele typu maxi, mogące pomieścić ponad 70 pasażerów. Zostały zaprojektowane z myślą o pełnej dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, oferując przestrzeń na wózki inwalidzkie oraz dziecięce. Komfort podróży zwiększa zastosowanie niebieskiej tapicerki na większości siedzeń, z czerwonymi miejscami uprzywilejowanymi. Pojazdy wyposażono w zaawansowane technologie, takie jak system monitorowania toru jazdy i zmęczenia kierowców, eliminację martwego pola oraz dynamiczną informację pasażerską.
Inwestycje i rozwój infrastruktury
Pierwotnie planowano zakup siedemnastu autobusów elektrycznych, jednak dzięki optymalizacji kosztów udało się zwiększyć tę liczbę do dwudziestu. W ramach projektu zrealizowano także budowę punktów ładowania oraz niezbędnej infrastruktury do funkcjonowania stacji ładowania, w tym ładowarki mobilnej. Autobusy są zasilane bateriami o pojemności 420 kWh, co umożliwia pokonanie 220-250 kilometrów na jednym ładowaniu, zapewniając pełną obsługę dziennej zmiany.
Ekonomia i korzyści środowiskowe
Wprowadzenie elektrycznych autobusów to nie tylko korzyści ekologiczne, ale także ekonomiczne. Pojazdy te są ciche i niskoemisyjne, co przekłada się na znaczące oszczędności dla miejskiej spółki. Koszt przejechania określonego dystansu autobusem elektrycznym wynosi 125 zł, w porównaniu do 180-190 zł w przypadku autobusów zasilanych gazem ziemnym. Jak zauważa Robert Pacana, prezes MPK w Tarnowie, są to wymierne oszczędności dla miasta.
Finansowanie i przyszłość transportu w Tarnowie
Wprowadzenie dwudziestu ekologicznych autobusów na regularne linie to istotny krok w kierunku zrównoważonego transportu. Prezydent Jakub Kwaśny podkreśla, że dzięki tej inwestycji, możliwe będzie utrzymanie dotychczasowych stawek za wozokilometr. Całkowita wartość projektu, obejmującego zakup autobusów i budowę stacji ładowania, wynosi ponad 67 mln zł. Znaczną część tej kwoty, 54,6 mln zł, pokrywa dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy oraz pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Źródło: Urząd Miasta Tarnowa
