
Dworzec w Tarnowie Mościcach, choć od 2012 roku stoi pusty, nadal wzbudza zainteresowanie ze względu na swoją architektoniczną wartość oraz historyczne znaczenie. Wpisany do rejestru zabytków czeka na niezbędną rewitalizację. Mimo że poseł Piotr Górnikiewicz wielokrotnie pytał o plany modernizacji, konkretne działania wciąż nie zostały podjęte.
Historyczny kontekst dworca
Tarnów Mościce to stacja, której budowa zakończyła się w 1976 roku. Jest reprezentacyjnym przykładem modernistycznej architektury z czasów PRL. W sierpniu 2021 roku budynek uznano za zabytek, chroniąc zarówno jego charakterystyczną bryłę, jak i oryginalne detale wnętrz, takie jak kasetonowy sufit i oprawy oświetleniowe.
Obawy o przyszłość
Stan techniczny dworca ulega pogorszeniu, co powoduje zaniepokojenie lokalnej społeczności i posłów. Poseł Górnikiewicz podkreśla, że brak odpowiednich działań zabezpieczających prowadzi do przecieków, niszczenia elewacji i korozji stalowych elementów. Obawia się, że dalsze zaniedbania mogą skutkować nieodwracalnymi stratami i zwiększonymi kosztami w przyszłości.
Działania poselskie
W swoim zapytaniu poselskim Piotr Górnikiewicz wzywa do przedstawienia szczegółowego harmonogramu prac oraz kryteriów finansowania modernizacji zabytkowych dworców. Proponuje także tymczasowe zabezpieczenie budynku, aby zapobiec dalszemu niszczeniu, oraz domaga się ujawnienia szacunkowych kosztów planowanych prac.
Stanowisko ministerstwa
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak, informuje, że dworzec został uwzględniony w analizach PKP S.A. w ramach programu „Dworce Przyjazne Pasażerom”. Choć dyskusje na temat przejęcia obiektu przez Miasto Tarnów miały miejsce, nie doszło do żadnych konkretnych decyzji ze strony lokalnego samorządu.
Przyszłość dworca i wyzwania
Dworzec jest obecnie na liście lokalizacji przewidzianych do realizacji w nowym programie, lecz nie zakwalifikował się do priorytetowej realizacji z powodu ograniczonego budżetu. Obecnie brak szczegółowych informacji na temat rozpoczęcia prac i ich zakresu. Malepszak podkreśla jednak, że ministerstwo zdaje sobie sprawę z wartości zabytkowej obiektu i konieczności jego ochrony, ale odpowiedzialność za utrzymanie spoczywa na PKP S.A.
Podczas podziału środków na modernizację istotne są różne czynniki: stan techniczny budynku, ruch pasażerski, znaczenie dworca w regionalnym systemie transportowym oraz walory architektoniczne. Wszystkie te aspekty będą brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o inwestycjach.