Policjanci z brzeskiego Wydziału Walki z Przestępczością Gospodarczą ponownie udaremnili działania oszustów, którzy korzystając z metody „na pracownika banku” wyłudzili od 36-letniej mieszkanki powiatu brzeskiego ponad 90 tysięcy złotych w kwietniu tego roku. Oszustwo polegało na spoofingu – fałszerstwie polegającym na podszywaniu się pod autentyczny numer banku.
Według ustaleń funkcjonariuszy, 21-letnia Ukrainka zamieszkująca Łódź współpracowała z oszustami udostępniając im swój rachunek bankowy. To właśnie na niego trafiła część skradzionych pieniędzy. Młoda kobieta po otrzymaniu środków brała aktywny udział w ich przenoszeniu z konta, dokonując wielokrotnych wypłat z bankomatów. 26 sierpnia została zatrzymana przez łódzką policję. Postawiono jej zarzuty oszustwa, a prokurator zastosował środki zapobiegawcze takie jak dozór policyjny i zakaz opuszczania Rzeczpospolitej Polskiej, co wiązało się z konfiskatą jej paszportu. Możliwa kara za jej przestępstwo wynosi do 8 lat pozbawienia wolności – informuje asp. sztab. Ewelina Buda, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Brzesku.
Policjanci nadal prowadzą intensywne dochodzenie w tej sprawie i nie wykluczają zatrzymania kolejnych osób zaangażowanych w oszustwo. Przypominamy, że tydzień wcześniej aresztowany został 25-letni Ukrainiec powiązany z tym samym przestępstwem.
Brzeska policja raz jeszcze ostrzega przed techniką spoofingu. Oszustwo polega na manipulacji numerem telefonicznym lub nazwą dzwoniącego przy użyciu specjalistycznego oprogramowania, co jest bardzo mylące i może łatwo obniżyć czujność odbierającego.
Rozmówca z zagranicznym akcentem bądź robiący błędy językowe powinien budzić naszą czujność. Inne alarmujące sygnały to silne emocje wywoływane przez rozmówcę, presja czasu, nagliwanie, groźby poważnych konsekwencji czy nacisk na podanie danych osobowych lub prywatnych informacji.
Chrońcie się przed oszustwami telefonicznymi! Nie podejmujcie żadnych działań pod wpływem presji i nacisków rozmówcy. Jeśli rozmowa wydaje się podejrzana, a numer dzwoniącego jest zgodny z numerem na stronie danej instytucji – rozłączcie się! Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości poleca odczekanie co najmniej 30 sekund.
Następnie samodzielnie wpiszcie numer do banku/instytucji/osoby, z którą rozmawialiście – nie korzystajcie z listy ostatnich połączeń. Skontaktujcie się z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedzcie o niepokojącym telefonie. Zwracajcie uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, które wydają się podejrzane, błędy językowe, nietypowe prośby, nerwową atmosferę. Nigdy nie podawajcie nikomu wrażliwych danych (np. daty urodzenia, numeru PESEL), haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych. Nie pobierajcie ani nie instalujcie aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Waszego urządzenia; nie wypłacajcie pieniędzy ani nie zlecajcie przelewów pod wpływem namowy dzwoniącego.