Felgi aluminiowe stanowią istotny element każdego auta – spajają oponę z konstrukcją samochodu. Są narażone na uszkodzenia mechaniczne (zarysowania, pęknięcia, otarcia, złamania), które mogą pojawić się podczas jazdy, parkowania, długiej eksploatacji. Wszystkie zniszczenia mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Ratunkiem dla uszkodzonych, zabrudzonych obręczy jest renowacja felg aluminiowych. Na czym polega regeneracja? Czy się opłaca?
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń felg aluminiowych
Najczęstszą przyczyną uszkodzeń (skrzywień) felg aluminiowych są dziury w jezdni. Jeśli kierowca, poruszający się autem przy dużej prędkości, natrafi na wyrwę w drodze, może uszkodzić obręcz. Nic dziwnego – koło, na które działają ogromne siły, traci przyczepność i amortyzację, uderzając z wysoką siłą w twardą powierzchnię.
Inna przyczyna, w wyniku której dochodzi do uszkodzeń alufelg, to podjeżdżanie pod wysokie krawężniki ze zbyt dużą prędkością oraz jazda z nieodpowiednim ciśnieniem w oponach. Wymienione czynniki mogą stać się przyczyną późniejszej renowacji felg aluminiowych.
Renowacja felg aluminiowych w warsztacie – jak przebiega?
Renowacja felg aluminiowych, przeprowadzona przez doświadczonego mechanika, zwykle dzieli się na trzy etapy:
- naprawa rantów,
- piaskowanie,
- malowanie.
Pierwszy krok to zdjęcie kół i opon, a następnie dokładne umycie, wysuszenie felg. Kolejnym etapem jest wygładzanie powierzchni lekko uszkodzonych obręczy za pośrednictwem papieru ściernego o dużej gradacji (warto wcześniej zabezpieczyć rant oraz miejsca styku z oponą – dzięki temu w szczeliny nie dostanie się pył). Ściereczka i zmywacz silikonowy to remedium na pył, który powstał pom wygładzaniu.
Jeśli na alufeldze występują jakieś ubytki lub rysy, należy je załatać szpachlą aluminiową z utwardzaczem. Po wyschnięciu tej mieszanki trzeba znowu wygładzić aluminiową powierzchnię, znów za pomocą papieru ściernego. Wszelkich zanieczyszczeń można się pozbyć dzięki ściereczce pyłochłonnej.
Ostatni etap renowacji felg aluminiowych to malowanie. Na powierzchnię obręczy nakłada się dwie cienkie warstwy podkładu. Po wyschnięciu aluminiową powierzchnię pokrywa się farbą bazową, a następnie – finalnie – bezbarwnym lakierem.
Renowacja felg aluminiowych – czy zawsze jest możliwa?
Warto mieć na uwadze, że nie każda obręcz nadaje się do regeneracji. Renowacja felg aluminiowych nie dotyczy mocno skorodowanych, posiadających znaczne ubytki na zewnętrznych bokach, krzywych (o odchyleniu od osi większym niż 1 mm, niezdatnych do wyprostowania), zmiażdżonych, pękniętych obręczy. W przypadku delikatnych śladów użytkowania regeneracja może zostać przeprowadzona nawet samodzielnie.
Czy renowacja felg aluminiowych się opłaca?
W większości przypadków renowacja felg aluminiowych jest opłacalna. Zazwyczaj nawet spore ubytki, rysy i uszkodzenia nie stanowią problemu – obręcze da się zregenerować tak, by prezentowały się imponująco, nienagannie. Aby być pewnym sukcesu, lepiej oddać zużyte alufelgi do specjalistycznego warsztatu samochodowego, w którym pracują doświadczeni mechanicy i lakiernicy.
Tutejsi pracownicy podejmą diagnozę, czy regeneracja jest sensowna oraz w jakim zakresie powinna zostać przeprowadzona. Zadbają o to, by odnowione alufelgi nie tylko dobrze wyglądały, ale też spełniały swoją funkcję – takie działanie to gwarancja dobrze wykonanej renowacji felg aluminiowych. Tarnów, Kraków, Gdańsk, Bydgoszcz, Ełk – wielkość miejscowości nie ma znaczenia. Niemal wszędzie da się odnaleźć dobry, dedykowany auto serwis.
Renowacja felg aluminiowych to znacznie tańsze rozwiązanie aniżeli zakup nowego kompletu.